گیاهان دارویی

گیاهی است پایا و بدون گل با ریزمی ساهرنگ که دو نوع ساقه از آن می روید.یکی در بهار که به صورت بندبند و فاقدکلروفیل است و در انتها به هاگدان منتهی می شود و دیگری ساقه تابستانی است که سبز رنگ و به صورت چتری است.این گیاه در خاک های سبک شنی که در زیر آن سفره آب سطحی نیز وجود داشته باشد به صورت خودرو به وفور یافت می روید.در طول تابستان ساقه های سبز آن را جمع آوری نموده پس از بریدن سریعا با حرارت 40 درجه سانتی گراد خشک می کنند.

این گیاه محتوی مقدار کمی اسید سیلیسیک(مقدار آن با افزایش سن گیاه بالا می رود)رگه هایی از آلکالوییدهایی از قبیل نیکوتین و اکوئیزتین،گلوکوزید-فلاون ها و ساپونین هاست.ساقه این گیاه از ترکیبات اصلی جوشانده های مدر است ودر عین حال تعرق بیش از حد را کاهش می دهد.این گیاه همچنین خاصیت ضد عفونی دستگاه تناسلی و با دفع سنگ کلیه و مثانه می شود.این گیاه همچنین اثر ضد تورمی نیز دارد.این گیاه به تنهایی یا به شکل مخلوط علیه آرترواسکلروز موثر است و از آن به عنوان متوقف کننده خونریزی های داخلی و خارجی استفاده می شود.آن را به عنوان غرغره علیه لارنژیت و کمپرس ها و شستشوی زخم های ناسور،تحریکات پوستی و اولسرها مورد استفاده قرار می دهند.

نوشته شده در تاريخ جمعه 25 فروردين 1391برچسب:, توسط محمد امین |

درختی از تیره Rhamnaceae دارای تنه ای صاف و بلند.برگ های آن بیضوی شکل با 3 رگبرگ تقریبا موازی در نواحی و مناطقی که 4 فصل دارد خزان کننده می باشد.درخت عناب بومی کناره های اقیانوس آرام و امریکای شمالی است و تقریبا در همه جای ایران می روید.درختی است تیغ دار که تاکنون انواع مختلفی از آن شناخته شده است وعلاوه بر دارا بودن خواص دارویی و خوراکی بودن میوه آن، به علت زیبایی برگ ها و تنه،به ویژه در درختان جوان،گونه ای از آن به عنوان گیاه زینتی در پارک ها و معابر کاشت می شود.

گل های درخت عناب خوشه ای،کوچک و زرد رنگ است که روی شاخ های جوان در محل جوانه کنار برگ ها به شکل دسته های کوچک می روید و دارای 5 گلبرگ مکی باشد.

میوه آن ناشکوفا،گوشتی،در آغاز سبز و براق است،کم کم زرد می شود و وقتی کاملا رسیدبه رنگ سرخ تیره و بسیار زیبا در می آید و فصل بهره برداری آن پاییز است.میوه های عناب به عنوان لینت بخش و پایین آورنده خون مصرف می شود همچنین در مداوای سینه درد،تصفیه و پایین آورنده کلسترل خون موثر است.

برگ درخت عناب خاصیت شویندگی دارد اگرکمی برگ تازه در کف دست ها له شود با آب تولید کف می کندو از آن می توان به عنوان صابون استفاده کرد.عناب دارای مقدار زیادی موسیلاژ،اسید مالیک،اسید سیتریکو ویتامین ث می باشد.میوه عناب همچنین حدود4/6 درصد مواد پروتئینی،نمک های آلی و لعاب فراوان دارد از تنه درخت عناب صمغی ترشح می شود که این صمغ همراه با کمی سرکه برای تقویت عمومی بدن مفید است.

 

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 20 فروردين 1391برچسب:, توسط محمد امین |

زرشک به صورت درخچه هایی خاردار می باشد،برگ ها متناوب،ساده،خزان کننده و گاهی همیشه سبزاند،گل ها منظم و دو جنس و اغلب مجتمع از نوع خوشه کاذب که معمولا در اردیبهشت یا خرداد شکفته می شوند. میوه سته و قرمز رنگ و بیضوی می باشد.

پراکنش زرشک در ایران در نواحی خراسان،آذربایجان،مازندران،گیلان،تهران و فارس می باشد.یان گیاه بصورت گسترده در چین پراکنده است و در جنگل های اروپا و آسیا(ترکیه،قفقاز و شوروی سابق)نیز یافت می شود.

از ریشه زرشک در درمان ناراحتی های معده و سوء هاضمه مزمن و نیز از جوشانده پوست ریشه برای دفع شن و شستن کلیه استفاده می شود.برگ زرشک دارای مقدار زیادی ویتامین ث می باشدکه در درمان اسهال مزمن،معالجه آنژین و زخم ها موثر است.

در میوه زرشک مقدار زیادی ویتامین ث است(که از لیمو ترش مقدارش بیشتر است )ودر درمان بیماری اسکوربوت،ایجاد اشتها،ناراحتی های کبدی و گرفتگی های صفراوی و رفع تشنگی شدید از آن استفاده می شود.

از پوست درخت زرشک به عنوان خشک کننده و ضد انگل و ضد عفونی کننده استفاده می کنند.

نوشته شده در تاريخ جمعه 18 فروردين 1391برچسب:, توسط محمد امین |

 درخچه ای است از خانواده Lytracea  با شاخه های غالبا خاردار و پوشیده از پوست خاکستری مایل به سفید، ارتفاع آن به بلندی 5- 6 متر که شاخه آن اغلب پوشیده از تارهای خار مانند است.برگ ها سبز مایل به خاکستری ، بیضوی ، دارای رگبرگ های شانه ای و انشعابات شبکه ای، دمبرگ کوتاهی دارد.گل های آن سفید یا گلی رنگ و به صورت خوشه گرزن و بسیار خوشبو می باشد.

میوه آن خشک وشکوفاست و حاوی دانه های خیلی کوچک و خرد است.درخچه حنابومی آفریقا و مناطق حاره آسیا می باشد.در مصر،مراکش، تونس، الجزیره،هند و ایران کشت می شود.در ایران در مناطق جنوبی و گرمسیری و نیم حاره مانند بلوچستان، بم و سواحل جنوبی مثل بندرعباس کاشته می شود.

از برگ ساییده حنا برای رنگ رزی و از خمیر پودر آن برای رنگ خاص حنایی موی سر،پوست بدن و دست و پا استفاده می شود.اگر پنج گرم از گل آن را با 100گرم آب و عسل مخلوط کرده بخورند برای رفع انواع سردرد موثر است و مخلوط گرد برگ آن با برگ هلو برای رفع اگزما و جلوگیری از عرق دست و پا مفید می باشد.

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 16 فروردين 1391برچسب:, توسط محمد امین |

 

درخچه ای هست همیشه سبز از تیره Myrtaceae تا 3مترارتفاع می یابد،برگ های آن متقابل،تخم مرغی شکل نیزه ای،نوک تیز،چرمی و براق،گلها منفرد،محوری،سفید،پایک دارو درشت به قطر دو سانتی متر و دارای دو برگه فرعی ریزان و پرچم های بلند سفید متعدد است و در تابستان شکفته می شود.

میوه آن نیلی رنگ وتیره متمایل به سیاه و قطر آن کمتر از یک سانتی متر است نام علمی این درخچه همیشه سبز از نام فارسی آن گرفته شده و مخصوص نواحینیمه مزطوب خشک و معتدل می باشد و در اروپای جنوبی هم انتشار دارد.در ایران نیز در ارتفاع 500تا2000متر از سطح دریادر مناطق نیمه مرطوب استان های لرستان،سیستان و بلوچستان،فارس،کرمان،هرمزگان وگیلان رویش دارد.برای استفاده دارویی برگهای آن را در سایه خشک می کننداین برگ ها رنگی تیره و بویی مطبوع و تند دارند.میوه مورد هم مانند برگ ها بویی بسیار مطبوع دارد.برگ ها و میوه مورد به عنوان ضد عفونی کننده(از طریق بخور دادن) و همچنین ضد التهاب مصارف خارجی داردو میوه آن به عنوان مقوی معده و نیز نیرو دهنده و قابض،مصرف داخلی و سنتی دارد.به دلیل خواص ضد ویروسی که در برگ و میوه مورد وجود دارد در سالهای اخیر گیاه وارد صنایع داروسازی شده است و پس از اسانس گیری فراورده های دارویی متنوعی از آن تهیه می نمایند،مانند پماد میرتوپلکس،که از بهترین ضد ویروس های گیاهی محسوب می شود.

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 15 فروردين 1391برچسب:, توسط محمد امین |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.